Zgrany zespół medyczny = sukces

team

teamJednym z największych dylematów właściciela kliniki jest (powinno być) stworzenie prawdziwego zespołu. Czym jednak prawdziwy zespół jest?

Za każdym zrealizowanym pomysłem na klinikę stomatologiczną stoi – lub powinna stać – jakaś nadrzędna idea. To zazwyczaj misja którą tworzy właściciel/e. Misja określa zasadniczy cel istnienia kliniki. Stworzona w postaci hasła, sloganu przekazywać powinna na zewnątrz to co określa istotę tej konkretnej kliniki. Misja powinna mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Nie może być tylko pustym tekstem nie mającym przełożenia na codzienną pracę pracowników.

Z posiadaniem misji jest jeszcze jeden problem. Misja musi być zakomunikowana nie tylko środowisku zewnętrznemu (pacjentom, kontrahentom) ale także i przede wszystkim pracownikom/współpracownikom. Co ważne, ta misja nie tylko musi być zakomunikowana w jasny sposób to jeszcze zadaniem właściciela jest aby pracownicy ze stworzoną przez niego misją się utożsamiali. I tu najczęściej pojawia się kłopot. Często misja nie jest do końca przemyślana. Używa się abstrakcyjnych zwrotów które hołdują przerostowi formy nad treścią.

Przeglądając misje wielu klinik dowiemy się, że najważniejszy jest pacjent. W rzeczywistości jednak, gdy ten „najważniejszy” pacjent zwraca się go pracownika np. z reklamacją to okazuje się, że misja misją a i tak najważniejszy w klinice jest zgoła ktoś inny niż pacjent. Za misją MUSI iść realna postawa. Dobra misja to taka, która godzi marzenia i cele z praktyczną, codzienną postawą. Dobrze aby ta druga była spójna z pierwszą.

Aby uniknąć „pustosłowia” należy włączyć pracowników w proces tworzenia lub odnowienia misji. Współcześnie idealnym rozwiązaniem są zespołowe sesje coachingowe prowadzone przez profesjonalnego coacha. Taka sesja trwa często kilka godzin, czasem zajmuje 1 lub nawet 2 dni. W efekcie pracownicy wraz z właścicielem wypracowują wspólnie autentyczną wizję kliniki. Takie rozwiązanie ma wiele dobrych stron. Jedną z nich jest to, że wypracowane WSPÓLNIE pomysły łatwiej podlegają autentycznej internalizacji czyli włączeniu we własny system celów. Cel kliniki staje się spójny z celem osobistym i zawodowym pracownika. Większości pracowników zależy bowiem na tym aby mieć poczucie bezpieczeństwa i stałości pracy. Taka postawa sprzyja świadomości, że moja osobista postawa i praca ma bezpośrednie przełożenie na całą klinikę. Moja jakość to jakość mojej firmy, której jestem ważnym członkiem. Świetnym rozwiązaniem jest coaching zespołu przeprowadzony przez specjalistę. Owocem wspólnej pracy jest nie tylko misja kliniki ale efektywny zespół który jest jednym z najważniejszych fundamentów dobrej firmy.

Na efekty nie trzeba czekać długo.

Be the first to comment on "Zgrany zespół medyczny = sukces"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*